ॐ नमो नारायणाय अष्टाक्षरमाहात्म्यम्

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Nov 11, 2023 #ashtakshar mantra, #ashtakshar mantra ki mahima, #Lord Krishna, #lord narayan, #lord narayan mantra benefits, #lord vishnu, #lord vishnu mantra, #lord vishnu mantra benefits, #om namo narayanay mantra ki mahima, #om namo narayanaya, #Om Namo Narayanaya Mantra, #om namo narayanaya mantra benefits, #ॐ नमो नारायणाय, #ॐ नमो नारायणाय अष्टाक्षरमाहात्म्यम्, #ॐ नमो नारायणाय मंत्र का जाप दिलाता है जन्म और मृत्यु के चक्र से मुक्ति और खोलता है विष्णु के परम धाम का मार्ग, #ॐ नमो नारायणाय मंत्र की महिमा, #ॐ नमो नारायणाय मंत्र के जाप से होते हैं क्रोध, #ॐ नमो नारायणाय मंत्र के लाभ, #ॐ नमो नारायणाय मंत्र जप का फल, #ॐ नमो नारायणाय मंत्र जपने के लाभ, #ॐ नमो नारायणाय मंत्र जाप देता है धन - धान्य - यश - कीर्ति - आयुष्य - अमरत्व और वैकुंठ पद, #ॐ नमो नारायणाय मंत्र सभी मन्त्रों में सर्वश्रेष्ठ, #अष्टाक्षर मंत्र, #अष्टाक्षर मंत्र जपने के लाभ, #अष्टाक्षरमाहात्म्यम्- आठ अक्षरों की महिमा, #नकारात्मक भावनाएं और मन का भटकाव दूर, #नरसिंह पुराण में वर्णित ॐ नमो नारायणाय मंत्र की महिमा, #महर्षि व्यास द्वारा ॐ नमो नारायणाय अष्टाक्षर मंत्र की महिमा का वर्णन, #मृत्यु के भय को करता है दूर ॐ नमो नारायणाय मंत्र, #सभी पापों का नाश करने वाला अद्भुत मंत्र ॐ नमो नारायणाय
ॐ नमो नारायणाय अष्टाक्षर मंत्र माहात्म्य

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ॐ नमो नारायणाय मंत्र के जाप से होते हैं क्रोध , नकारात्मक भावनाएं और मन का भटकाव दूर 

 

 

अष्टाक्षरमाहात्म्यम्- आठ अक्षरों की महिमा 

 

“ॐ नमो नारायणाय अष्टाक्षरमाहात्म्यम्” नरसिंह पुराण के अध्याय 17 से लिया गया है जो भगवान विष्णु के आठ-अक्षर मंत्र अर्थात “ॐ नमो नारायणाय” की महिमा का गान करता है। यह श्लोक व्यास द्वारा बोला गया है, जो अपने शिष्यों को मंत्र का रहस्य बताते हैं और कहते हैं कि यह सभी मंत्रों में सर्वश्रेष्ठ है। वह यह भी कहते हैं कि इस मंत्र का जाप करने से व्यक्ति जन्म और मृत्यु के चक्र से मुक्ति पा सकता है और विष्णु के परम धाम तक पहुंच सकता है। यह मंत्र सभी मंत्रों में सर्वश्रेष्ठ, सभी पापों का नाश करने वाला, स्वर्ग और मुक्ति देने वाला और सभी वेदों का सार कहा जाता है। यह मंत्र ऋषि व्यास ने अपने पुत्र और शिष्य शुक को अष्टाक्षर महात्म्य में कहा है ” ॐ नमो नारायणाय”। इस मंत्र को सभी वेदों और शास्त्रों का सार और मुक्ति, धन, संतान, ज्ञान, प्रसिद्धि और भक्ति जैसे सभी प्रकार के लाभों का दाता कहा जाता है। इसे सभी पापों और भय का नाश करने वाला और सभी खतरों और शत्रुओं से रक्षा करने वाला भी कहा जाता है। कहा जाता है कि जो लोग विश्वास और भक्ति के साथ इस मंत्र का जाप करते हैं, उन्हें भगवान विष्णु का सर्वोच्च निवास प्राप्त होता है, जो सभी अस्तित्व का स्रोत और भगवान का सर्वोच्च व्यक्तित्व है। इस मंत्र को भक्ति और एकाग्रता के साथ पढ़ने से, व्यक्ति विभिन्न लाभ प्राप्त कर सकता है और अंततः भगवान विष्णु के परम धाम तक पहुंच सकता है। यह मंत्र मानव जीवन का सर्वोच्च लक्ष्य, आत्मा का अंतिम गंतव्य और वेदों में छिपा सबसे उदात्त सत्य है। इस मंत्र का जाप करके, व्यक्ति परम ब्रह्म को अनुभव कर सकता है, जो भगवान विष्णु के समान है और जन्म – मृत्यु के चक्र से आनंद और मुक्ति की स्थिति प्राप्त कर सकता है।

यह मंत्र वैदिक ज्ञान का सबसे अनमोल खजाना है और ईश्वर-प्राप्ति का सबसे शक्तिशाली साधन है। यह मंत्र स्वयं भगवान विष्णु ने अपने भक्तों और मानव जाति के लाभ के लिए दिया था और इसलिए यह सबसे प्रामाणिक और आधिकारिक मंत्र है। ब्राह्मण, जो वैदिक ज्ञान के संरक्षक हैं, को इस मंत्र को हमेशा अपने मन में रखना चाहिए और श्रद्धा और प्रेम के साथ इसका जप करना चाहिए। ऐसा करने से वे भगवान विष्णु को प्रसन्न करेंगे और उनकी कृपा और आशीर्वाद प्राप्त करेंगे। भक्तों को दान, अग्नि यज्ञ या तीर्थयात्रा जैसे किसी भी कार्य को करने से पहले और बाद में इस मंत्र का जप करने का निर्देश देता है। ऐसा करने से उनका मन और शरीर शुद्ध हो जाएगा और वे एकाग्र और शांत हो जाएंगे। वे अपने कार्यों में भगवान विष्णु की कृपा और उपस्थिति का भी आह्वान करेंगे और सफलता और शुभता प्राप्त करेंगे। उन्हें इस मंत्र का श्रद्धा और प्रेम से कम से कम एक हजार बार या यदि संभव हो तो अधिक बार जप करना चाहिए। ऐसा करने से भक्त अपने मन और शरीर को शुद्ध कर लेगा और अपनी भक्ति से भगवान विष्णु को प्रसन्न कर लेगा।

उसे भगवान विष्णु का आशीर्वाद भी प्राप्त होगा और वह अपने इच्छित लक्ष्य को प्राप्त कर सकेगा। यह मंत्र इतना शक्तिशाली और कृपालु है कि यह सबसे पापी व्यक्ति को भी कर्म के बंधन से मुक्त कर सकता है और उन्हें मोक्ष प्रदान कर सकता है। एकमात्र शर्त यह है कि उन्हें इस मंत्र का जाप सच्चे और शुद्ध हृदय से करना चाहिए, और भगवान विष्णु को अपने सर्वोच्च लक्ष्य और आश्रय के रूप में याद करना चाहिए। ऐसा करने से, वे भगवान विष्णु की कृपा और प्रेम का अनुभव करेंगे और उनकी शाश्वत सेवा के पात्र बन जायेंगे। इस मंत्र का जाप इस के रहस्य को भी उजागर करता है, जो आम लोगों के लिए आसानी से उपलब्ध नहीं है। यह केवल भगवान विष्णु की कृपा से उनके सच्चे भक्तों के लिए प्रकट होता है, जो इसे प्राप्त करने के योग्य हैं। इस मंत्र का जाप करने से भक्त को इस संसार में सभी वांछित चीजें जैसे दीर्घायु, धन, संतान, पशु, ज्ञान और प्रसिद्धि प्राप्त होती है। ये छह प्रकार की समृद्धि (षद-ऐश्वर्य) हैं जिनका आनंद देवता और भगवान विष्णु के भक्त लेते हैं। इस मंत्र का जाप करके, भक्त उच्च समृद्धि का भी पात्र बन जाता है, जो कि उनके निवास में भगवान विष्णु की शाश्वत सेवा है ।

जो नारायण के इस मंत्र का जप करता है, यह मंत्र मृत्यु के भय को दूर कर देता है, यह सभी मंत्रों में सर्वोच्च मंत्र है, यह सभी देवताओं में देवता है। यह श्लोक इस मंत्र की सभी मंत्रों में सर्वोच्च और सबसे शक्तिशाली और सभी देवताओं में सबसे पूजनीय के रूप में प्रशंसा करता है। इस मंत्र का जाप करने से भक्त मृत्यु के भय से मुक्त हो जाता है, जो सभी दुखों और बंधनों का मूल कारण है। भक्त भगवान विष्णु को भी प्रिय हो जाता है, जो सर्वोच्च भगवान और सभी देवताओं के स्वामी हैं। इस मंत्र का जाप करने से, भक्त को मानव जीवन का अंतिम लक्ष्य प्राप्त होता है, जो कि भगवान विष्णु के शाश्वत सेवक के रूप में अपने वास्तविक स्वरूप का एहसास करना है। चोर, नीच तथा अन्य लोग इस मंत्र का जाप करने वाले के पास नहीं आते। जो एकचित्त, अविचल, विष्णुभक्त और अपने व्रत में दृढ़ है। यह मंत्र भक्त को बाहरी दुनिया से आने वाले बुरे प्रभावों और अशांति से बचाने के लिए इस मंत्र की शक्ति का भी वर्णन करता है। चोर, नीच और अन्य लोग विभिन्न प्रलोभनों और विकर्षणों के प्रतीक हैं जो भक्त को उसके आध्यात्मिक मार्ग से भटका सकते हैं। इस मंत्र का जाप एकनिष्ठता, अविचलता, विष्णु के प्रति समर्पण और अपने व्रत में दृढ़ता के साथ करने से, भक्त उनके हमलों से प्रतिरक्षित हो जाता है और भगवान विष्णु की शांति और सुरक्षा का आनंद लेता है। यह सिद्धि प्रदान करने वाला आठ अक्षरों का मंत्र है जिसका जाप बिना आलस्य के करना चाहिए। बुरे सपने, राक्षस, भूत, साँप और ब्रह्मराक्षस (एक प्रकार की बुरी आत्मा) इस मंत्र का जाप करने वाले के पास नहीं आते। या मंत्र भक्त को उसकी नींद या जागने की स्थिति में पीड़ित कर सकने वाले बुरे प्रभावों और विघ्नों को दूर कर सकता है। बुरे सपने, राक्षस, भूत, साँप और ब्रह्मराक्षस विभिन्न बाधाओं और शत्रुओं के प्रतीक हैं जो भक्त की आध्यात्मिक प्रगति में बाधा बन सकते हैं। इस मंत्र का परिश्रम और एकाग्रता के साथ जाप करने से, भक्त उनके हमलों से प्रतिरक्षित हो जाता है और भगवान विष्णु की शांति और सुरक्षा का आनंद लेता है।

 

ॐ नमो नारायणाय अष्टाक्षरमाहात्म्यम्

 

The glory of this mantra is spoken by sage Vyasa to his son and disciple Shuka in the Ashtakshara Mahatmya, a chapter from the Narasimha Purana that extols the greatness of the eight-syllable mantra of Lord Vishnu: “Om Namo Narayanaya”. and who reveals the secret of the mantra to his disciples and says that it is the best among all mantras. He also says that by chanting this mantra, one can attain liberation from the cycle of birth and death and reach the supreme abode of Vishnu1This mantra is said to be the essence of all Vedas and scriptures, and the bestower of all kinds of benefits, such as liberation, wealth, progeny, knowledge, fame, and devotion. It is also said to be the destroyer of all sins and fears, and the protector from all dangers and enemies. Those who chant this mantra with faith and devotion are said to attain the supreme abode of Lord Vishnu, who is the source of all existence and the supreme personality of Godhead.this mantra is the highest goal of human life, the ultimate destination of the soul, and the most sublime truth hidden in the Vedas. By chanting this mantra, one can realize the supreme Brahman, who is identical with Lord Vishnu, and attain the state of bliss and freedom from the cycle of birth and death. This mantra is the most precious treasure of the Vedic wisdom, and the most powerful means of attaining God-realization.this mantra was given by Lord Vishnu himself for the benefit of his devotees and the mankind, and therefore it is the most authentic and authoritative mantra. The Brahmanas, who are the custodians of the Vedic knowledge, should always keep this mantra in their mind and recite it with reverence and love. By doing so, they will please Lord Vishnu and obtain his grace and blessings.Devotees should chant this mantra before and after performing any action, such as charity, fire sacrifice, or pilgrimage. By doing so, they will purify their mind and body, and become focused and calm. They will also invoke the grace and presence of Lord Vishnu in their activities, and achieve success and auspiciousness. They should chant this mantra at least a thousand times, or more if possible, with sincerity and love.By doing so, the devotee will purify his mind and body, and please Lord Vishnu with his devotion. He will also receive the blessings of Lord Vishnu and achieve his desired goals.This mantra is so powerful and merciful that it can free even the most sinful persons from the bondage of karma and grant them salvation. The only condition is that they should chant this mantra with a sincere and pure heart, and remember Lord Vishnu as their supreme goal and refuge. By doing so, they will experience the grace and love of Lord Vishnu and become eligible for his eternal service.This is the most secret among the secrets, the eight-syllable mantra beginning with Om. It bestows longevity, wealth, children, cattle, knowledge, and great fame.This verse also reveals the secret nature of this mantra, which is not easily accessible to the common people. It is only revealed by the grace of Lord Vishnu to his sincere devotees, who are qualified to receive it. By chanting this mantra, the devotee obtains all the desirable things in this world, such as longevity, wealth, children, cattle, knowledge, and fame. These are the six types of prosperity (shad-aishvarya) that are enjoyed by the gods and the devotees of Lord Vishnu. By chanting this mantra, the devotee also becomes eligible for the higher prosperity, which is the eternal service of Lord Vishnu in his abode.One who chants this mantra of Narayana, this mantra that removes the fear of death, This is the supreme mantra among all mantras, this is the deity among all deities.This verse also praises this mantra as the highest and the most powerful among all mantras, and the most worshipful among all deities. By chanting this mantra, the devotee becomes free from the fear of death, which is the root cause of all suffering and bondage. The devotee also becomes dear to Lord Vishnu, who is the supreme God and the lord of all gods. By chanting this mantra, the devotee attains the ultimate goal of human life, which is to realize one’s true nature as the eternal servant of Lord Vishnu.The thieves, the lowly, and the others do not approach the one who chants this mantra. The one who is single-minded, undisturbed, devoted to Vishnu, and firm in his vow.This verse also describes the power of this mantra to protect the devotee from the evil influences and disturbances that may come from the external world. The thieves, the lowly, and the others are the symbols of the various temptations and distractions that may lure the devotee away from his spiritual path. By chanting this mantra with single-mindedness, undisturbedness, devotion to Vishnu, and firmness in his vow, the devotee becomes immune to their attacks and enjoys the peace and protection of Lord Vishnu. This is the mantra that bestows perfection, the eight-syllable mantra that one should chant without laziness. The bad dreams, demons, ghosts, snakes, and brahmarakshasas (a type of evil spirit) do not approach the one who chants this mantra.This verse also describes the power of this mantra to ward off the evil influences and disturbances that may afflict the devotee in his sleep or waking state. The bad dreams, demons, ghosts, snakes, and brahmarakshasas are the symbols of the various obstacles and enemies that may hinder the spiritual progress of the devotee. By chanting this mantra with diligence and concentration, the devotee becomes immune to their attacks and enjoys the peace and protection of Lord Vishnu.

 

 

ॐ नमो नारायणाय मंत्र की महिमा

 

श्रीशुक उवाच —

किं जपन् मुच्यते तात सततं विष्णुतत्परः ।

संसारदुःखात् सर्वेषां हिताय वद मे पितः ॥ १॥

 

श्री शुकदेव ने व्यास जी से कहा – हे पिता श्री ! वह कौन सा मंत्र है जिसका जाप भगवान विष्णु के प्रति समर्पित रहने वाले लोगों को भौतिक अस्तित्व के दुखों से मुक्ति पाने के लिए सदैव करना चाहिए? कृपया मुझे सभी प्राणियों के हित के लिए बताएं ॥ १॥

 

Śrī Śhuka said: O father, what is the mantra that one who is always devoted to Lord Vishnu should chant to get liberation from the miseries of material existence? Please tell me for the benefit of all living beings.

 

ॐ नमो नारायणाय अष्टाक्षर मंत्र माहात्म्य

 

व्यास उवाच —

अष्टाक्षरं प्रवक्ष्यामि मन्त्राणां मन्त्रमुत्तमम् ।

यं जपन् मुच्यते मर्त्यो जन्मसंसारबन्धनात् ॥ २॥

 

श्री व्यास जी बोले : मैं तुम्हें सभी मंत्रों में आठ अक्षरों वाला सर्वोच्च मंत्र बताऊंगा। इसके जाप से मनुष्य जन्म-मरण के बंधन से मुक्त हो जाता है॥ २॥

 

I will tell you the supreme mantra of all mantras, consisting of eight syllables. By chanting it, a mortal gets freed from the bondage of birth and death.2

 

om namo narayanaya ashtakshar mantra

 

हृत्पुण्डरीकमध्यस्थं शङ्खचक्रगदाधरम् ।

एकाग्रमनसा ध्यात्वा विष्णुं कुर्याज्जपं द्विजः ॥ ३॥

 

जो ब्राह्मण (द्विज) है और भगवान विष्णु के प्रति समर्पित है, उसे एकाग्र मन से उनका ध्यान करना चाहिए, जो हृदयकमल (हृत-पुंडरीक) में निवास करते हैं और अपने हाथों में शंख , चक्र और गदा धारण करते हैं ॥ ३॥

 

One who is a Brahmin (dvija) and is devoted to Lord Vishnu should meditate on Him with a one-pointed mind, who resides in the lotus of the heart (hrit-pundarika) and holds the conch (shankha), the discus (chakra) and the mace (gada) in His hands.3

 

Om namo narayanaya ashtakshar mahatmya

 

एकान्ते निर्जनस्थाने विष्णवग्रे वा जलान्तिके ।

जपेदष्टाक्षरं मन्त्रं चित्ते विष्णुं निधाय वै ॥ ४॥

 

व्यक्ति को किसी एकांत स्थान पर, विष्णु मंदिर के सामने या पानी के पास, मन में विष्णु का ध्यान करते हुए आठ अक्षरों वाले मंत्र का जाप करना चाहिए ॥ ४॥

 

One should chant the eight-syllable mantra in a secluded place, either in front of a Vishnu temple or near water, while meditating on Vishnu in one’s mind.4

 

अष्टाक्षरस्य मन्त्रस्य ऋषिर्नारायणः स्वयम् ।

छन्दश्च दैवी गायत्री परमात्मा च देवता ॥ ५॥

 

आठ अक्षरों वाले मंत्र के ऋषि स्वयं भगवान नारायण हैं। छंद दिव्य गायत्री है, और देवता परमात्मा है। (यह श्लोक मंत्र के घटकों, जैसे ऋषि, छंद और देवता का भी वर्णन करता है, जो मंत्र के उचित पाठ और समझ के लिए महत्वपूर्ण हैं। “ऋषि” वह है जो मंत्र को प्रकट करता है, “छंद” मंत्र की लय और माधुर्य है और “देवता” मंत्र का उद्देश्य है। इन घटकों को जानकर व्यक्ति अधिक श्रद्धा और एकाग्रता के साथ मंत्र का जाप कर सकता है। श्लोक का तात्पर्य यह भी है कि मंत्र स्वयं भगवान नारायण से भिन्न नहीं है, जो गायत्री छंद के स्रोत और सभी प्राणियों के सर्वोच्च आत्मा हैं ) ॥ ५॥

 

The sage (rishi) of the eight-syllable mantra is Lord Narayana Himself. The meter (chhand) is the divine Gayatri, and the deity (devata) is the Supreme soul. (This verse also describes the components of the mantra, such as the sage, the meter, and the deity, which are important for the proper recitation and understanding of the mantra. The sage is the one who reveals the mantra, the meter is the rhythm and melody of the mantra, and the deity is the object of the mantra. By knowing these components, one can invoke the mantra with more reverence and concentration. The verse also implies that the mantra is non-different from Lord Narayana Himself, who is the source of the Gayatri meter and the Supreme Soul of all beings.) 5

 

शुक्लवर्णं च ॐकारं नकारं रक्तमुच्यते ।

मोकारं वर्णतः कृष्णं नाकारं रक्तमुच्यते ॥ ६॥

 

“ॐ” अक्षर सफेद रंग का है, अक्षर “न” लाल है, अक्षर “मो” स्वभाव से काला है, और अक्षर ” ना ” फिर से लाल है। यह श्लोक मंत्र के पहले चार अक्षरों के रंगों का भी वर्णन करता है, जो भगवान विष्णु के चार पहलुओं का प्रतिनिधित्व करते हैं: “ॐ ” सर्वोच्च ब्रह्म का प्रतीक है, :न” ब्रह्मांडीय निर्माता का प्रतीक है, “मो” का प्रतीक है ब्रह्मांडीय संरक्षक और “ना” ब्रह्मांडीय विध्वंसक का प्रतीक है। इन रंगों का ध्यान करके व्यक्ति अपने मन में भगवान विष्णु की शक्ति और कृपा का आह्वान कर सकता है।

 

The syllable Om is white in color, the syllable Na is red, the syllable Mo is black by nature, and the syllable Na is red again. ( This verse also describes the colors of the first four syllables of the mantra, which are said to represent the four aspects of Lord Vishnu: Om is the symbol of the supreme Brahman, Na is the symbol of the cosmic creator, Mo is the symbol of the cosmic preserver, and Na is the symbol of the cosmic destroyer. By meditating on these colors, one can invoke the power and grace of Lord Vishnu in one’s mind.) 6

 

राकारं कुङ्कुमाभं तु यकारं पीतमुच्यते ।

णाकारमञ्जनाभं तु यकारं बहुवर्णकम् ॥ ७॥

 

“रा” अक्षर सिन्दूर के रंग का है, “य” अक्षर पीले रंग का है, “णा” अक्षर अञ्जन ( काजल ) अर्थात काले रंग का है और “य” अक्षर कई रंगों का है। (यह श्लोक मंत्र के अंतिम चार अक्षरों के रंगों का भी वर्णन करता है, जो भगवान विष्णु के चार पहलुओं का प्रतिनिधित्व करते हैं: “रा” ब्रह्मांडीय पालनकर्ता का प्रतीक है, “य” ब्रह्मांडीय नियंत्रक का प्रतीक है, “ना” का प्रतीक है ब्रह्मांडीय विध्वंसक, और ” य ” ब्रह्मांडीय प्रकटकर्ता का प्रतीक है। इन रंगों का ध्यान करके व्यक्ति अपने मन में भगवान विष्णु की शक्ति और कृपा का आह्वान कर सकता हैं )॥ ७॥

 

The syllable Ra is of the color of vermilion, the syllable Ya is yellow, the syllable Na is of the color of collyrium, and the syllable Ya is of many colors. This verse also describes the colors of the last four syllables of the mantra, which are said to represent the four aspects of Lord Vishnu: Ra is the symbol of the cosmic sustainer, Ya is the symbol of the cosmic controller, Na is the symbol of the cosmic destroyer, and Ya is the symbol of the cosmic revealer. By meditating on these colors, one can invoke the power and grace of Lord Vishnu in one’s mind.7

 

ॐ नमो नारायणायेति मन्त्रः सर्वार्थसाधकः ।

भक्तानां जपतां तात स्वर्गमोक्षफलप्रदः ।

वेदानां प्रणवेनैष सिद्धो मन्त्रः सनातनः ॥ ८॥

 

“ॐ नमो नारायणाय” से युक्त यह मंत्र सभी मनोकामनाओं को पूर्ण करने वाला है। हे पुत्र ! यह उन भक्तों को स्वर्ग और मोक्ष (मुक्ति) का फल प्रदान करता है जो इसका जप करते हैं। यह मंत्र शाश्वत है और पवित्र शब्द ” ॐ ” से परिपूर्ण है, जो सभी वेदों का सार है ॥ ८॥

 

This mantra, consisting of Om Namo Narayanaya, is the fulfiller of all desires. O son, it bestows the fruits of heaven and liberation to those devotees who chant it. This mantra is eternal and perfected by the sacred syllable Om, which is the essence of all Vedas.8

 

सर्वपापहरः श्रीमान् सर्वमन्त्रेषु चोत्तमः ।

एनमष्टाक्षरं मन्त्रं जपन्नारायणं स्मरेत् ॥ ९॥

 

वह जो सभी पापों को दूर करने वाला है, महिमामयी है, सभी मंत्रों में सर्वश्रेष्ठ है, मनुष्य को इस आठ अक्षरों वाले मंत्र का जप करना चाहिए और नारायण का स्मरण करना चाहिए॥ ९॥

 

He who is the remover of all sins, the glorious one, the best among all mantras, One should chant this eight-syllable mantra and remember Narayana.9

 

संध्यावसाने सततं सर्वपापैः प्रमुच्यते ।

एष एव परो मन्त्र एष एव परं तपः ॥ १०॥

 

जो व्यक्ति संध्या के समय सदैव इस परम मंत्र का जप करता है, वह सभी पापों से मुक्त हो जाता है। यह मंत्र सभी मंत्रों में सर्वश्रेष्ठ है, यह सभी प्रकार के तपों में सर्वश्रेष्ठ है॥ १०॥

 

One who always chants this supreme mantra at the end of the sandhya (twilight) times, is freed from all sins. This is the best of all mantras, this is the best of all austerities.10

 

एष एव परो मोक्ष एष स्वर्ग उदाहृतः ।

सर्ववेदरहस्येभ्यः सार एष समुद्धॄतः ॥ ११॥

 

यही परम मुक्ति है, यही स्वर्ग है जिसकी चर्चा की जाती है, यही वेदों के सभी रहस्यों से निकला हुआ सार है। ( यह श्लोक यह भी घोषित करता है कि यह मंत्र मानव जीवन का सर्वोच्च लक्ष्य, आत्मा का अंतिम गंतव्य और वेदों में छिपा सबसे उदात्त सत्य है। इस मंत्र का जाप करके, व्यक्ति परम ब्रह्म को अनुभव कर सकता है, जो भगवान विष्णु के समान है और जन्म – मृत्यु के चक्र से आनंद और मुक्ति की स्थिति प्राप्त कर सकता है। यह मंत्र वैदिक ज्ञान का सबसे अनमोल खजाना है और ईश्वर-प्राप्ति का सबसे शक्तिशाली साधन है।) ॥ ११॥

 

This is the supreme liberation, this is the heaven that is spoken of, This is the essence extracted from all the secrets of the Vedas. This verse also declares that this mantra is the highest goal of human life, the ultimate destination of the soul, and the most sublime truth hidden in the Vedas. By chanting this mantra, one can realize the supreme Brahman, who is identical with Lord Vishnu, and attain the state of bliss and freedom from the cycle of birth and death. This mantra is the most precious treasure of the Vedic wisdom, and the most powerful means of attaining God-realization.11

 

विष्णुना वैष्णवानां हि हिताय मनुजां पुरा ।

एवं ज्ञात्वा ततो विप्रो ह्यष्टाक्षरमिमं स्मरेत् ॥ १२॥

 

वैष्णवों और मानव जाति के कल्याण के लिए, भगवान विष्णु ने स्वयं पूर्वकाल में इस आठ अक्षरों वाले मंत्र को प्रकट किया था। ऐसा जानकर विद्वान ब्राह्मण को इस मंत्र का सदैव स्मरण रखना चाहिए। (इस श्लोक में यह भी कहा गया है कि यह मंत्र स्वयं भगवान विष्णु ने अपने भक्तों और मानव जाति के लाभ के लिए दिया था और इसलिए यह सबसे प्रामाणिक और आधिकारिक मंत्र है। ब्राह्मण, जो वैदिक ज्ञान के संरक्षक हैं, को इस मंत्र को हमेशा अपने दिमाग में रखना चाहिए और श्रद्धा और प्रेम के साथ इसका जप करना चाहिए। ऐसा करने से वे भगवान विष्णु को प्रसन्न करेंगे और उनकी कृपा और आशीर्वाद प्राप्त करेंगे।)॥ १२॥

 

For the welfare of the Vaishnavas and the human beings, Lord Vishnu himself revealed this eight-syllable mantra in the past. Knowing this, the learned Brahmana should always remember this mantra. (This verse also states that this mantra was given by Lord Vishnu himself for the benefit of his devotees and the mankind, and therefore it is the most authentic and authoritative mantra. The Brahmanas, who are the custodians of the Vedic knowledge, should always keep this mantra in their mind and recite it with reverence and love. By doing so, they will please Lord Vishnu and obtain his grace and blessings.12

 

स्नात्वा शुचिः शुचौ देशे जपेत् पापविशुद्धये ।

जपे दाने च होमे च गमने ध्यानपर्वसु ॥ १३॥

 

स्नान करके पवित्र स्थान पर जाकर पापों से शुद्धि के लिए मंत्र का जाप करना चाहिए। पाठ, दान, अग्निहोत्र तथा (पवित्र स्थानों पर) जाते समय ध्यान में लीन रहना चाहिए ॥ १३॥

 

Having bathed and become pure, in a pure place, one should recite (the mantra) for the purification from sins. At the time of recitation, charity, fire sacrifice, and going (to holy places), one should be absorbed in meditation. (This shloka is from the Narasimha Purana, chapter 17, which describes the greatness of the eight-syllable mantra “Om Namo Narayanaya”. This mantra is said to be the best among all mantras, the destroyer of all sins, the giver of heaven and liberation, and the essence of all Vedas. By reciting this mantra with devotion and concentration, one can attain various benefits and ultimately reach the supreme abode of Lord Vishnu.) 13

 

जपेन्नारायणं मन्त्रं कर्मपूर्वे परे तथा ।

जपेत्सहस्रं नियुतं शुचिर्भूत्वा समाहितः ॥ १४॥

 

किसी भी कार्य को करने से पहले और बाद में नारायण मंत्र का जाप करना चाहिए। मनुष्य को शुद्ध एवं स्थिर होकर एक हजार बार जप करना चाहिए। (यह श्लोक भक्तों को दान, अग्नि यज्ञ या तीर्थयात्रा जैसे किसी भी कार्य को करने से पहले और बाद में इस मंत्र का जप करने का निर्देश देता है। ऐसा करने से उनका मन और शरीर शुद्ध हो जाएगा और वे एकाग्र और शांत हो जाएंगे। वे अपने कार्यों में भगवान विष्णु की कृपा और उपस्थिति का भी आह्वान करेंगे और सफलता और शुभता प्राप्त करेंगे। उन्हें इस मंत्र का श्रद्धा और प्रेम से कम से कम एक हजार बार या यदि संभव हो तो अधिक बार जप करना चाहिए।) ॥ १४॥

 

One should chant the mantra of Narayana, before and after performing any action. One should chant a thousand times, becoming pure and composed.(This verse also instructs the devotees to chant this mantra before and after performing any action, such as charity, fire sacrifice, or pilgrimage. By doing so, they will purify their mind and body, and become focused and calm. They will also invoke the grace and presence of Lord Vishnu in their activities, and achieve success and auspiciousness. They should chant this mantra at least a thousand times, or more if possible, with sincerity and love.)

 

मासि मासि तु द्वादश्यां विष्णुभक्तो द्विजोत्तमः ।

स्नात्वा शुचिर्जपेद्यस्तु नमो नारायणं शतम् ॥ १५॥          

 

हर महीने द्वादशी (चंद्र पक्ष के बारहवें दिन) के दिन, भगवान विष्णु के भक्त जो ब्राह्मणों में सर्वश्रेष्ठ हैं , स्नान करके और शुद्ध होकर, ” ॐ नमो नारायणाय” मंत्र का सौ बार जाप करना चाहिए ॥ १५॥ (यह श्लोक द्वादशी के शुभ दिन पर इस मंत्र का जाप करने का मासिक व्रत भी बताता है, जो भगवान विष्णु को समर्पित है। ऐसा करने से भक्त अपने मन और शरीर को शुद्ध कर लेगा और अपनी भक्ति से भगवान विष्णु को प्रसन्न कर लेगा। उसे भगवान विष्णु का आशीर्वाद भी प्राप्त होगा और वह अपने इच्छित लक्ष्य को प्राप्त कर सकेगा) ॥ १५॥

 

Every month, on the day of Dvadashi (the twelfth day of the lunar fortnight), the devotee of Vishnu, the best among the Brahmanas, Having bathed and become pure, should chant the mantra “Om Namo Narayanaya” a hundred times.This verse also prescribes the observance of a monthly vow of chanting this mantra on the auspicious day of Dvadashi, which is dedicated to Lord Vishnu. By doing so, the devotee will purify his mind and body, and please Lord Vishnu with his devotion. He will also receive the blessings of Lord Vishnu and achieve his desired goals.15

 

स गच्छेत् परमं देवं नारायणमनामयम् ।

गन्धपुष्पादिभिर्विष्णुमनेनाराध्य यो जपेत् ॥ १६॥

 

जो इस मंत्र का जाप करता है तथा गंध, फूल और अन्य प्रसाद से भगवान् विष्णु की पूजा करता है, वह सर्वोच्च भगवान नारायण के पास जाता है, जो सभी दोषों से मुक्त हैं ॥ १६॥

 

He who chants this mantra and worships Vishnu with fragrances, flowers, and other offerings, goes to the supreme God Narayana, who is free from all defects.16

 

महापातकयुक्तोऽपि मुच्यते नात्र संशयः ।

हृदि कृत्वा हरिं देवं मन्त्रमेनं तु यो जपेत् ॥ १७॥

 

यहाँ तक ​​कि जो महान पापों से पीड़ित है, वह भी बिना किसी संदेह के मुक्त हो जाता है। यदि वह हरि को हृदय में रखकर इस मंत्र का जाप करता है। ( यह श्लोक भक्तों को यह भी आश्वासन देता है कि यह मंत्र इतना शक्तिशाली और कृपालु है कि यह सबसे पापी व्यक्ति को भी कर्म के बंधन से मुक्त कर सकता है और उन्हें मोक्ष प्रदान कर सकता है। एकमात्र शर्त यह है कि उन्हें इस मंत्र का जाप सच्चे और शुद्ध हृदय से करना चाहिए, और भगवान विष्णु को अपने सर्वोच्च लक्ष्य और आश्रय के रूप में याद करना चाहिए। ऐसा करने से, वे भगवान विष्णु की कृपा और प्रेम का अनुभव करेंगे और उनकी शाश्वत सेवा के पात्र बन जायेंगे) ॥ १७॥

 

Even one who is afflicted with great sins, is liberated without a doubt. If he chants this mantra, keeping Hari, the Lord, in his heart.(This verse also assures the devotees that this mantra is so powerful and merciful that it can free even the most sinful persons from the bondage of karma and grant them salvation. The only condition is that they should chant this mantra with a sincere and pure heart, and remember Lord Vishnu as their supreme goal and refuge. By doing so, they will experience the grace and love of Lord Vishnu and become eligible for his eternal service.17

 

सर्वपापविशुद्धात्मा स गच्छेत् परमां गतिम् ।

प्रथमेन तु लक्षेण आत्मशुद्धिर्भविष्यति ॥ १८॥

 

जो इस मंत्र का जाप कर सभी पापों से शुद्ध हो जाता है, वह परम गंतव्य को जाता है। पहले एक लाख बार जप करने से व्यक्ति को आत्मशुद्धि प्राप्त होती है। ( यह श्लोक विभिन्न चरणों में इस मंत्र के जाप के क्रमिक प्रभावों को भी बताता है। पहला चरण आत्मशुद्धि है, जो एक लाख बार मंत्र का जाप करने से प्राप्त होता है। इसका मतलब यह है कि भक्त मन और शरीर की अशुद्धियों से मुक्त हो जाता है, और शांति और स्पष्टता की स्थिति प्राप्त करता है। अगले चरणों का वर्णन निम्नलिखित छंदों में किया गया है, जिसमें विभिन्न सिद्धियों (शक्तियों), स्वर्गीय क्षेत्र, भगवान विष्णु की निकटता, शुद्ध ज्ञान, दृढ़ भक्ति, किसी की वास्तविक प्रकृति की प्राप्ति और अंतिम मुक्ति की प्राप्ति शामिल है ) ॥ १८॥

 

The one who has become pure from all sins, goes to the supreme destination. By chanting the first hundred thousand times, one attains purity of the self.(This verse also explains the gradual effects of chanting this mantra in different stages. The first stage is the purification of the self, which is achieved by chanting the mantra a hundred thousand times. This means that the devotee becomes free from the impurities of the mind and body, and attains a state of peace and clarity. The next stages are described in the following verses, which include the attainment of various siddhis (powers), the heavenly realm, the proximity of Lord Vishnu, the pure knowledge, the firm devotion, the realization of one’s true nature, and the final liberation.)18

 

द्वितीयेन तु लक्षेण मनुसिद्धिमवाप्नुयात् ।

तृतीयेन तु लक्षेण स्वर्गलोकमवाप्नुयात् ॥ १९॥

 

दूसरे लाख बार जप करने से मन की सिद्धि प्राप्त होती है। तीसरे लाख बार जप करने से मनुष्य को स्वर्ग की प्राप्ति होती है। ( यह श्लोक विभिन्न चरणों में इस मंत्र के जाप के क्रमिक प्रभावों को भी बताता है। दूसरा चरण मन की पूर्णता है, जो दो लाख बार मंत्र का जाप करने से प्राप्त होती है। इसका अर्थ यह है कि भक्त मन के उतार-चढ़ाव और अशांति से मुक्त हो जाता है, और एकाग्रता और शांति की स्थिति प्राप्त कर लेता है। तीसरा चरण स्वर्ग लोक की प्राप्ति है, जो तीन लाख बार मंत्र का जाप करने से प्राप्त होता है। इसका मतलब यह है कि भक्त दिव्य जगत के सुखों और आरामों का आनंद लेता है, और देवी-देवताओं की संगति करता है। अगले चरणों का वर्णन निम्नलिखित श्लोकों में किया गया है, जिसमें भगवान विष्णु की निकटता, शुद्ध ज्ञान, दृढ़ भक्ति, किसी के वास्तविक स्वरूप की प्राप्ति और अंतिम मुक्ति शामिल है) ॥ १९॥

 

By chanting the second hundred thousand times, one attains perfection of the mind. By chanting the third hundred thousand times, one attains the heavenly realm.( This verse also explains the gradual effects of chanting this mantra in different stages. The second stage is the perfection of the mind, which is achieved by chanting the mantra two hundred thousand times. This means that the devotee becomes free from the fluctuations and disturbances of the mind, and attains a state of concentration and calmness. The third stage is the attainment of the heavenly realm, which is achieved by chanting the mantra three hundred thousand times. This means that the devotee enjoys the pleasures and comforts of the celestial world, and associates with the gods and goddesses. The next stages are described in the following verses, which include the proximity of Lord Vishnu, the pure knowledge, the firm devotion, the realization of one’s true nature, and the final liberation.) 19

 

चतुर्थेन तु लक्षेण हरेः सामीप्यमाप्नुयात् ।

पञ्चमेन तु लक्षेण निर्मलं ज्ञानमाप्नुयात् ॥ २०॥

 

चौथे लाख बार जप करने से मनुष्य को हरि (भगवान विष्णु) की निकटता प्राप्त होती है। पांच लाख बार जप करने से शुद्ध ज्ञान की प्राप्ति होती है। ( यह श्लोक विभिन्न चरणों में इस मंत्र के जाप के क्रमिक प्रभावों को भी बताता है। चौथा चरण हरि की निकटता की प्राप्ति है, जो मंत्र का चार लाख बार जाप करने से प्राप्त होता है। इसका मतलब यह है कि भक्त भगवान विष्णु के करीब हो जाता है और उनकी कृपा और प्रेम का अनुभव करता है। पांचवां चरण शुद्ध ज्ञान की प्राप्ति है, जो मंत्र का पांच लाख बार जाप करने से प्राप्त होता है। इसका मतलब यह है कि भक्त अज्ञान और भ्रम से मुक्त हो जाता है और स्वयं, भगवान और उनके बीच के संबंध की सच्ची समझ प्राप्त कर लेता है। अगले चरणों का वर्णन निम्नलिखित छंदों में किया गया है, जिसमें दृढ़ भक्ति, किसी के वास्तविक स्वरूप की प्राप्ति और अंतिम मुक्ति शामिल है) ॥ २०॥

 

By chanting the fourth hundred thousand times, one attains the proximity of Hari (Lord Vishnu). By chanting the fifth hundred thousand times, one attains the pure knowledge.(This verse also explains the gradual effects of chanting this mantra in different stages. The fourth stage is the attainment of the proximity of Hari, which is achieved by chanting the mantra four hundred thousand times. This means that the devotee becomes close to Lord Vishnu and experiences his grace and love. The fifth stage is the attainment of the pure knowledge, which is achieved by chanting the mantra five hundred thousand times. This means that the devotee becomes free from the ignorance and illusion, and attains the true understanding of the self, the Lord, and the relation between them. The next stages are described in the following verses, which include the firm devotion, the realization of one’s true nature, and the final liberation.) 20

 

तथा षष्ठेन लक्षेण भवेद्विष्णौ स्थिरा मतिः ।

सप्तमेन तु लक्षेण स्वरूपं प्रतिपद्यते ॥ २१॥

 

छठे लाख बार जप करने से विष्णु में दृढ़ मन की प्राप्ति होती है। सातवें लाख बार जप करने से व्यक्ति को अपने वास्तविक स्वरूप का अनुभव होता है। ( यह श्लोक विभिन्न चरणों में इस मंत्र के जाप के क्रमिक प्रभावों को भी बताता है। छठा चरण विष्णु में दृढ़ मन की प्राप्ति है, जो छह लाख बार मंत्र का जाप करने से प्राप्त होता है। इसका अर्थ यह है कि भक्त मन के संदेह और व्याकुलता से  मुक्त हो जाता है, और भगवान विष्णु के प्रति दृढ़ता और भक्ति की स्थिति प्राप्त कर लेता है। सातवां चरण स्वयं के वास्तविक स्वरूप का बोध है, जो सात लाख बार मंत्र का जाप करने से प्राप्त होता है। इसका मतलब यह है कि भक्त शरीर और मन की पहचान से मुक्त हो जाता है, और शाश्वत आत्मा, भगवान विष्णु के अंश के रूप में स्वयं का सच्चा ज्ञान प्राप्त कर लेता है। अगले चरण का वर्णन निम्नलिखित श्लोक में किया गया है, जो अंतिम मुक्ति है। ) ॥ २१॥

 

By chanting the sixth hundred thousand times, one attains a firm mind in Vishnu. By chanting the seventh hundred thousand times, one realizes one’s own true nature.( This verse also explains the gradual effects of chanting this mantra in different stages. The sixth stage is the attainment of a firm mind in Vishnu, which is achieved by chanting the mantra six hundred thousand times. This means that the devotee becomes free from the doubts and distractions of the mind, and attains a state of steadfastness and devotion to Lord Vishnu. The seventh stage is the realization of one’s own true nature, which is achieved by chanting the mantra seven hundred thousand times. This means that the devotee becomes free from the identification with the body and mind, and attains the true knowledge of one’s self as the eternal spirit, the part and parcel of Lord Vishnu. The next stage is described in the following verse, which is the final liberation.) 21

 

अष्टमेन तु लक्षेण निर्वाणमधिगच्छति ।

स्वस्वधर्मसमायुक्तो जपं कुर्याद् द्विजोत्तमः ॥ २२॥

 

आठवें लाख बार जप करने से निर्वाण (मुक्ति) प्राप्त होता है। जो व्यक्ति अपने कर्तव्य से संपन्न है और इस मंत्र का पालन करता है, वह द्विजों में सर्वश्रेष्ठ है। ( यह श्लोक इस मंत्र को विभिन्न चरणों में जपने के अंतिम प्रभाव को भी बताता है। आठवां चरण निर्वाण की प्राप्ति है, जो आठ लाख बार मंत्र का जाप करने से प्राप्त होता है। इसका अर्थ है कि भक्त जन्म और मृत्यु के चक्र से मुक्त हो जाता है, और शाश्वत आनंद और शांति की स्थिति प्राप्त करता है। यह श्लोक भक्त को अपने कर्तव्य के साथ-साथ इस मंत्र का पालन करने की भी सलाह देता है, जो शास्त्रों द्वारा किसी की जाति, जीवन स्तर और स्वभाव के अनुसार निर्धारित किया गया है। ऐसा करने से, भक्त द्विजों में सर्वश्रेष्ठ बन जाता है, जो तीन उच्च जातियों (ब्राह्मण, क्षत्रिय और वैश्य) के सदस्य होते हैं, जो दूसरे जन्म के रूप में पवित्र धागा समारोह (उपनयन) से गुजरते हैं। श्लोक का तात्पर्य है कि यह मंत्र केवल त्यागियों के लिए नहीं है, बल्कि गृहस्थों और अन्य सामाजिक वर्गों के लिए भी है, जो अपने कर्तव्य का पालन करके और इस मंत्र का जाप करके मुक्ति प्राप्त कर सकते हैं।) ॥ २२॥

 

By chanting the eighth hundred thousand times, one attains nirvana (liberation). One who is endowed with one’s own duty and performs this mantra, is the best among the twice-born ( Dvijas). (This verse also explains the final effect of chanting this mantra in different stages. The eighth stage is the attainment of nirvana, which is achieved by chanting the mantra eight hundred thousand times. This means that the devotee becomes free from the cycle of birth and death, and attains the state of eternal bliss and peace. The verse also advises the devotee to perform this mantra along with one’s own duty, which is prescribed by the scriptures according to one’s caste, stage of life, and temperament. By doing so, the devotee becomes the best among the dvijas, the twice-born, who are the members of the three higher castes (Brahmins, Kshatriyas, and Vaishyas) who undergo the sacred thread ceremony (upanayana) as a second birth. The verse implies that the mantra is not only meant for the renunciants, but also for the householders and other social classes, who can attain liberation by following their own duty and chanting this mantra.) 22

 

एतत् सिद्धिकरं मन्त्रमष्टाक्षरमतन्द्रितः ।

दुःस्वप्नासुरपैशाचा उरगा ब्रह्मराक्षसाः ॥ २३॥

 

यह सिद्धि प्रदान करने वाला आठ अक्षरों का मंत्र है जिसका जाप बिना आलस्य के करना चाहिए। बुरे सपने, राक्षस, भूत, साँप और ब्रह्मराक्षस (एक प्रकार की बुरी आत्मा) इस मंत्र का जाप करने वाले के पास नहीं आते। ( यह श्लोक उस मंत्र की शक्ति का भी वर्णन करता है जो भक्त को उसकी नींद या जागने की स्थिति में पीड़ित कर सकने वाले बुरे प्रभावों और विघ्नों को दूर कर सकता है। बुरे सपने, राक्षस, भूत, साँप और ब्रह्मराक्षस विभिन्न बाधाओं और शत्रुओं के प्रतीक हैं जो भक्त की आध्यात्मिक प्रगति में बाधा बन सकते हैं। इस मंत्र का परिश्रम और एकाग्रता के साथ जाप करने से, भक्त उनके हमलों से प्रतिरक्षित हो जाता है और भगवान विष्णु की शांति और सुरक्षा का आनंद लेता है।) ॥ २३॥

 

This is the mantra that bestows perfection, the eight-syllable mantra that one should chant without laziness. The bad dreams, demons, ghosts, snakes, and brahmarakshasas (a type of evil spirit) do not approach the one who chants this mantra.( This verse also describes the power of this mantra to ward off the evil influences and disturbances that may afflict the devotee in his sleep or waking state. The bad dreams, demons, ghosts, snakes, and brahmarakshasas are the symbols of the various obstacles and enemies that may hinder the spiritual progress of the devotee. By chanting this mantra with diligence and concentration, the devotee becomes immune to their attacks and enjoys the peace and protection of Lord Vishnu.) 23

 

जापिनं नोपसर्पन्ति चौरक्षुद्राधयस्तथा ।

एकाग्रमनसाव्यग्रो विष्णुभक्तो दृढव्रतः ॥ २४॥

 

चोर, नीच तथा अन्य लोग इस मंत्र का जाप करने वाले के पास नहीं आते। जो एकचित्त, अविचल, विष्णुभक्त और अपने व्रत में दृढ़ है। (यह श्लोक भक्त को बाहरी दुनिया से आने वाले बुरे प्रभावों और अशांति से बचाने के लिए इस मंत्र की शक्ति का भी वर्णन करता है। चोर, नीच और अन्य लोग विभिन्न प्रलोभनों और विकर्षणों के प्रतीक हैं जो भक्त को उसके आध्यात्मिक मार्ग से भटका सकते हैं। इस मंत्र का जाप एकनिष्ठता, अविचलता, विष्णु के प्रति समर्पण और अपने व्रत में दृढ़ता के साथ करने से, भक्त उनके हमलों से प्रतिरक्षित हो जाता है और भगवान विष्णु की शांति और सुरक्षा का आनंद लेता है।) ॥ २४॥

 

The thieves, the lowly, and the others do not approach the one who chants this mantra. The one who is single-minded, undisturbed, devoted to Vishnu, and firm in his vow.(This verse also describes the power of this mantra to protect the devotee from the evil influences and disturbances that may come from the external world. The thieves, the lowly, and the others are the symbols of the various temptations and distractions that may lure the devotee away from his spiritual path. By chanting this mantra with single-mindedness, undisturbedness, devotion to Vishnu, and firmness in his vow, the devotee becomes immune to their attacks and enjoys the peace and protection of Lord Vishnu.)

 

जपेन्नारायणं मन्त्रमेतन्मृत्युभयापहम् ।

मन्त्राणां परमो मन्त्रो देवतानां च दैवतम् ॥ २५॥

 

One who chants this mantra of Narayana, this mantra that removes the fear of death, This is the supreme mantra among all mantras, this is the deity among all deities.( This verse also praises this mantra as the highest and the most powerful among all mantras, and the most worshipful among all deities. By chanting this mantra, the devotee becomes free from the fear of death, which is the root cause of all suffering and bondage. The devotee also becomes dear to Lord Vishnu, who is the supreme God and the lord of all gods. By chanting this mantra, the devotee attains the ultimate goal of human life, which is to realize one’s true nature as the eternal servant of Lord Vishnu.) 25

 

जो नारायण के इस मंत्र का जप करता है, यह मंत्र मृत्यु के भय को दूर कर देता है, यह सभी मंत्रों में सर्वोच्च मंत्र है, यह सभी देवताओं में देवता है। (यह श्लोक इस मंत्र की सभी मंत्रों में सर्वोच्च और सबसे शक्तिशाली और सभी देवताओं में सबसे पूजनीय के रूप में प्रशंसा करता है। इस मंत्र का जाप करने से भक्त मृत्यु के भय से मुक्त हो जाता है, जो सभी दुखों और बंधनों का मूल कारण है। भक्त भगवान विष्णु को भी प्रिय हो जाता है, जो सर्वोच्च भगवान और सभी देवताओं के स्वामी हैं। इस मंत्र का जाप करने से, भक्त को मानव जीवन का अंतिम लक्ष्य प्राप्त होता है, जो कि भगवान विष्णु के शाश्वत सेवक के रूप में अपने वास्तविक स्वरूप का अनुभव करना है।) ॥ २५॥

 

गुह्यानां परमं गुह्यमोंकाराद्यक्षराष्टकम् ।

आयुष्यं धनपुत्रांश्च पशून् विद्यां महद्यशः ॥ २६॥

 

यह श्लोक इस मंत्र के रहस्य को भी उजागर करता है, जो आम लोगों के लिए आसानी से उपलब्ध नहीं है। यह केवल भगवान विष्णु की कृपा से उनके सच्चे भक्तों के लिए प्रकट होता है, जो इसे प्राप्त करने के योग्य हैं। इस मंत्र का जाप करने से भक्त को इस संसार में सभी वांछित चीजें जैसे दीर्घायु, धन, संतान, पशु, ज्ञान और प्रसिद्धि प्राप्त होती है। ये छह प्रकार की समृद्धि (षद-ऐश्वर्य) हैं जिनका आनंद देवता और भगवान विष्णु के भक्त लेते हैं। इस मंत्र का जाप करके, भक्त उच्च समृद्धि का भी पात्र बन जाता है, जो कि उनके निवास में भगवान विष्णु की शाश्वत सेवा है ॥ २६॥

 

This is the most secret among the secrets, the eight-syllable mantra beginning with Om. It bestows longevity, wealth, children, cattle, knowledge, and great fame.( This verse also reveals the secret nature of this mantra, which is not easily accessible to the common people. It is only revealed by the grace of Lord Vishnu to his sincere devotees, who are qualified to receive it. By chanting this mantra, the devotee obtains all the desirable things in this world, such as longevity, wealth, children, cattle, knowledge, and fame. These are the six types of prosperity (shad-aishvarya) that are enjoyed by the gods and the devotees of Lord Vishnu. By chanting this mantra, the devotee also becomes eligible for the higher prosperity, which is the eternal service of Lord Vishnu in his abode.) 26

 

धर्मार्थकाममोक्षांश्च लभते च जपन्नरः ।

एतत् सत्यं च धर्म्यं च वेदश्रुतिनिदर्शनात् ॥ २७॥

 

जो व्यक्ति इस मंत्र का जाप करता है उसे जीवन के चार लक्ष्य प्राप्त होते हैं: धर्म (धार्मिकता), अर्थ (धन), काम (इच्छा), और मोक्ष (मुक्ति)। यह सत्य एवं सात्विक है, जैसा कि वेदों एवं शास्त्रों ने दर्शाया है। (यह श्लोक इस मंत्र की शक्ति और महिमा का भी सारांश देता है, जो भक्त को हिंदू परंपरा के अनुसार मानव जीवन के सभी चार लक्ष्यों को प्रदान करता है। “धर्म” – जो व्यक्ति का नैतिक और नैतिक कर्तव्य है; “अर्थ ” – जो व्यक्ति और समाज की भौतिक और आर्थिक भलाई है; “काम”- जो व्यक्ति की वैध इच्छाओं और सुखों की पूर्ति है; और “मोक्ष” – जो जन्म और मृत्यु के चक्र से मुक्ति है और भगवान विष्णु की उपस्थिति में शाश्वत आनंद और शांति की प्राप्ति है। श्लोक यह भी दावा करता है कि यह केवल दावा नहीं है, बल्कि एक सत्यापन योग्य सत्य है, जैसा कि वेदों और धर्मग्रंथों से प्रमाणित है, जो हिंदुओं के लिए ज्ञान और ज्ञान के आधिकारिक स्रोत हैं।) ॥ २७॥

 

The one who chants this mantra attains the four goals of life: dharma (righteousness), artha (wealth), kama (desire), and moksha (liberation). This is true and virtuous, as shown by the Vedas and the scriptures.(This verse also summarizes the power and the glory of this mantra, which grants the devotee all the four goals of human life, as prescribed by the Hindu tradition. These are dharma, which is the moral and ethical duty of the individual; artha, which is the material and economic well-being of the individual and the society; kama, which is the fulfillment of the legitimate desires and pleasures of the individual; and moksha, which is the liberation from the cycle of birth and death, and the attainment of the eternal bliss and peace in the presence of Lord Vishnu. The verse also asserts that this is not a mere claim, but a verifiable truth, as evidenced by the Vedas and the scriptures, which are the authoritative sources of knowledge and wisdom for the Hindus.) 27

 

एतत् सिद्धिकरं नृणां मन्त्ररूपं न संशयः ।

ऋषयः पितरो देवाः सिद्धास्त्वसुरराक्षसाः ॥ २८॥

 

यह मनुष्यों के लिए परम सिद्धि का मंत्र रूप है, इसमें कोई संदेह नहीं है। ऋषियों, पितरों, देवताओं, सिद्धों, असुरों और राक्षसों ने इसका जाप करके ही इसे प्राप्त किया है ॥ २८॥

 

This is the mantra form of the supreme accomplishment for humans, there is no doubt about it. The sages, the ancestors, the gods, the siddhas, the asuras and the rakshasas have attained this by chanting it.28

 

एतदेव परं जप्त्वा परां सिद्धिमितो गताः ।

ज्ञात्वा यस्त्वात्मनः कालं शास्त्रान्तरविधानतः ।

अन्तकाले जपन्नेति तद्विष्णोः परमं पदम् ॥ २९॥

 

इस सर्वोच्च मंत्र का जाप करके उन्होंने इस संसार से सर्वोच्च सिद्धि प्राप्त कर ली है। अपनी मृत्यु का समय जानकर, अन्य शास्त्रों के नियमों के अनुसार, वे अपने जीवन के अंत में इस मंत्र का जप करते हैं और विष्णु के परम पद को प्राप्त करते हैं। (यह श्लोक नरसिम्हा पुराण, अध्याय 17 का अंतिम श्लोक है, जिसमें आठ अक्षरों वाले मंत्र ” ॐ नमो नारायणाय” की महिमा का वर्णन किया गया है। इस मंत्र को सभी वेदों का सार और मुक्ति, सुख, धन, स्वास्थ्य और प्रसिद्धि का दाता कहा जाता है ॥ २९॥

 

Having chanted this supreme mantra, they have attained the highest perfection from this world. Knowing the time of their own death, according to the rules of other scriptures, they chant this mantra at the end of their life and attain the supreme abode of Vishnu.(This shloka is the last verse of the Narasimha Purana, chapter 17, which describes the glory of the eight-syllable mantra “Om Namo Narayanaya”. This mantra is said to be the essence of all the Vedas and the bestower of liberation, happiness, wealth, health and fame.) 29

 

नारायणाय नम इत्ययमेव सत्यं

संसारघोरविषसंहरणाय मन्त्रः ।

श‍ृण्वन्तु भव्यमतयो मुदितास्त्वरागा

उच्चैस्तरामुपदिशाम्यहमूर्ध्वबाहुः ॥ ३०॥

 

नारायण को नमस्कार, केवल यही सत्य है यह मंत्र भयानक संसार के जहर को नष्ट कर देता है, अच्छे अंतर्मन वाले लोग खुशी और उत्सुकता के साथ सुनें, मैं अपनी भुजाएं ऊंची करके जोर से इसका उद्घोष करता हूँ ॥ ३०॥

 

Salutations to Narayana, this alone is the truth. This mantra destroys the poison of the terrible samsara. Let the noble-minded ones listen with joy and eagerness. I proclaim this loudly with my arms raised high.30

 

भूत्वोर्ध्वबाहुरद्याहं सत्यपूर्वं ब्रवीम्यहम् ।

हे पुत्र शिष्याः श‍ृणुत न मन्त्रोऽष्टाक्षरात्परः ॥ ३१॥

 

ऊपर की ओर हाथ उठाकर, मैं आज सत्य बोलता हूँ। हे पुत्रों, शिष्यों, सुनो, आठ अक्षरों वाले मंत्र से बढ़कर कोई मंत्र नहीं है॥ ३१॥

 

Having raised my arms upwards, I speak the truth today. O sons, disciples, listen, there is no mantra superior to the eight-syllabled one.31

 

सत्यं सत्यं पुनः सत्यमुत्क्षिप्य भुजमुच्यते ।

वेदाच्छास्त्रं परं नास्ति न देवः केशवात् परः ॥ ३२॥

 

यह सत्य है, सत्य है, फिर सत्य है, हाथ उठाकर कहा जाता है वेदों से बढ़कर कोई धर्मग्रंथ नहीं है, केशव से बढ़कर कोई देवता नहीं है ॥ ३२॥ (यह श्लोक शिव पुराण, अध्याय 10, श्लोक 12 से है, जहाँ भगवान शिव वेदों और भगवान विष्णु (केशव) की ज्ञान और भक्ति के सर्वोच्च स्रोत के रूप में प्रशंसा करते हैं। वह कहता है कि वह यह सत्य अपने दाहिने हाथ को उठाकर एक गंभीर शपथ के रूप में बोलता है। वह यह भी कहते हैं कि वेदों का अध्ययन और विष्णु की पूजा करने से व्यक्ति जन्म और मृत्यु के चक्र से मुक्ति पा सकता है।)

 

It is the truth, the truth, again the truth, raising the arm it is said There is no scripture superior to the Vedas, there is no god superior to Kesava.(This shloka is from the Shiva Purana, chapter 10, verse 12, where Lord Shiva praises the Vedas and Lord Vishnu (Kesava) as the supreme sources of knowledge and devotion. He says that he speaks this truth with his right arm raised as a solemn oath. He also says that by studying the Vedas and worshipping Vishnu, one can attain liberation from the cycle of birth and death.) 32

 

आलोच्य सर्वशास्त्राणि विचार्य च पुनः पुनः ।

इदमेकं सुनिष्पन्नं ध्येयो नारायणः सदा ॥ ३३॥

 

सभी शास्त्रों का परीक्षण करने तथा बार-बार विचार करने पर यह एक बात स्पष्ट रूप से स्थापित होती है कि सदैव नारायण का ही ध्यान करना चाहिए ॥ ३३॥  (यह श्लोक गरुड़ पुराण, आचार कांड, अध्याय 230, श्लोक 1 से है, जहां कथावाचक सुता श्रोताओं को सर्वोच्च भगवान विष्णु, नारायण के नाम का जाप और ध्यान करने का महत्व बताते हैं। उनका कहना है कि यह सभी शास्त्रों का सार है और मुक्ति और खुशी प्राप्त करने का सबसे अच्छा तरीका है।) ॥ ३३॥

 

After examining all the scriptures and deliberating again and again, this one thing is clearly established: Narayana should always be meditated upon.This shloka is from the Garuda Purana, Achara Kanda, chapter 230, verse 1, where Suta, the narrator, tells the listeners the importance of chanting and meditating on the name of Narayana, the supreme Lord Vishnu. He says that this is the essence of all the scriptures and the best way to attain liberation and happiness.33

 

इत्येतत् सकलं प्रोक्तं शिष्याणां तव पुण्यदम् ।

कथाश्च विविधाः प्रोक्ता मया भज जनार्दनम् ॥ ३४॥         

 

हे शिष्यों, तुम्हारी योग्यता के लिए मैंने तुमसे यही सब कहा है। मैंने अनेक कथाएँ सुनायीं, अब जनार्दन की पूजा करो ॥ ३४॥          (इस श्लोक के वक्ता व्यास ऋषि हैं जिन्होंने वेदों और पुराणों का संकलन किया था। वह अपने पुत्र शुकदेव और अपने शिष्यों को संबोधित करते हैं और उन्हें अपने मंत्र का जाप करके सर्वोच्च भगवान विष्णु (जनार्दन) की पूजा करने के लिए कहते हैं। वह यह भी कहते हैं कि उन्होंने मंत्र की महिमा और इसके जाप के लाभों को समझाने के लिए उन्हें विभिन्न कहानियाँ सुनाई हैं।)

 

This is all that I have told you, O disciples, for your merit. I have narrated various stories, now worship Janardana.34 (The speaker of this shloka is Vyasa, the sage who compiled the Vedas and the Puranas. He addresses his disciples, such as Suka, and tells them to worship Vishnu (Janardana), the supreme Lord, by chanting his mantra. He also says that he has told them various stories to illustrate the greatness of the mantra and the benefits of chanting it.)

 

अष्टाक्षरमिमं मन्त्रं सर्वदुःखविनाशनम् ।

जप पुत्र महाबुद्धे यदि सिद्धिमभीप्ससि ॥ ३५॥

 

यह आठ अक्षरों वाला मंत्र सभी दुखों का नाश करने वाला है। हे पुत्र, हे महान बुद्धिमान, यदि तुम पूर्णता चाहते हो तो इसका जप करो ॥ ३५॥

 

This eight-lettered mantra is the destroyer of all sorrows. O son, O great wise one, chant it if you desire perfection.

 

इदं स्तवं व्यासमुखात्तु निस्सृतं

संध्यात्रये ये पुरुषाः पठन्ति ।

ते धौतपाण्डुरपटा इव राजहंसाः

संसारसागरमपेतभयास्तरन्ति ॥ ३६॥

 

यह स्तोत्र, जो व्यास के मुख से निकला है, जो लोग इसे दिन के तीन समय (भोर, दोपहर और शाम) में पढ़ते हैं, वे सफेद और साफ पंखों वाले राजहंस के समान बन जाते हैं, वे संसार के सागर ( जन्म और मृत्यु का चक्र) को बिना किसी डर के पार कर जाते हैं ॥ ३६॥

 

This hymn, which has emerged from the mouth of Vyasa, Those who recite it at the three times of the day (dawn, noon and dusk), They become like the royal swans with white and clean feathers, They cross the ocean of samsara (cycle of birth and death) without fear.

 

 

इति श्रीनरसिंहपुराणे अष्टाक्षरमाहात्म्यं नाम सप्तदशोऽध्यायः ॥ १७॥

 

 

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